در استخرهای شنا استفاده کنندگان (شناگران) همواره با خطراتی روبرو هستند که این خطرات به دو بخش بشرح زیر قابل تفکیک می باشند.

در هر حال در اکثر مواردی که حادثه ای ناگواری در استخر اتفاق می افتد و منجر به فوت یا صدمه جسمانی شناگر می گردد طبق قانون، ناجی یا مدیریت استخر و یا توأماً مسئول شناخته شده و ملزم به جبران خسارت (دیه) می گردند. جهت ایجاد تأمین برای مسئولیت مدنی مدیریت استخر و ناجیان غریق بیمه نامه مذکور طراحی گردیده است و خاص هر استخر صادر می گردد و مجموعه حوادث ناشی از مسئولیت مدیریت و ناجیان و کارکنان استخر را بیمه نموده و نهایتاً خسارات جانی وارد به شناگران جبران می گردد.

البته لازم است در ابتدا تذکر داده شود که آنچه که در ادامه می آید صرفا منحصر به شناگران بوده و حوادثی که برای ناجیان، پرسنل اداری و هر دسته از افرادی که به نحوی کارمند یا کارگر مجموعه ورزشی می باشند تحت پوشش این بیمه نامه نمی باشد.

 

شرایط بیمه مسوولیت استخر در قبال استفاده کنندگان:

موارد تحت پوشش  در بیمه نامه مذکور به شرح زیر می باشد :

 

علاوه بر استثنائات که در بیمه نامه های مسئولیت مشترک است در موارد زیر نیز حتی اگر بیمه گذار مسئول شناخته شود بیمه گر تعهدی نخواهد داشت:

 

برای تهیه بیمه نامه بیمه مسئولیت مدنی و صدور آن چه کار کنیم ؟

لازم است قبل از هر چیز به نمایندگی منتخب خود مراجعه نموده و پس از تکمیل فرم پیشنهاد، مدارک لازم را برای صدور بیمه نامه آماده کنید . تصویر آخرین گواهی آمادگی ناجیان را که ممهور به مهر فدراسیون نجات غریق باشد به عنوان مهمتری سند برای صدور بیمه نامه از بیمه گذار اخذ شده و اسامی مندرج در گواهی های فوق الذکر را با اسامی اعلام شده در فرم پرسشنامه مطابقت داده می شود.

در صورت تغییر ناجیان و یا ثابت نبودن همکاری ایشان در استخر، نگران نباشید. بیمه نامه را با تعداد فعلی ناجیان صادر کرده و در صورت تغییر ناجیان، اسامی جدید را به شرکت بیمه اعلام نمایید.

باید توجه داشت که بعضی از شرکت های بیمه قبل از صدور بیمه نامه ، اقدام به بازدید می نمایند که این امر در زمان بروز خسارات به نفع بیمه گذار می باشد. ضمنا مواردی که باعث اضافه نرخ و یا کاهش نرخ میشوند در صورت بازدید ، تایید شده و قابل اعمال هستند.

مواردی که باید در بازدید مورد توجه قرار گیرند به شرح ذیل است:

۱- اطمینان از سلامت دستگاه تصفیه .

۲- مشاهده دقیق نوع کفپوش محوطه اطراف استخر، دوش ها و رختکن ها .

بدیهی است در استخرهایی که از سرامیک عاج دار یا کفپوش های پلاستیکی در محوطه اطراف استخر، دوش ها و رختکن استفاده شده است، ریسک جراحت های بدنی و شکستگی ناشی از زمین خوردن کاهش می یابد.

۳- بازدید وضفیت ریگ آمیزی استخر.

۴-  کنترل شفافیت آب.

۵-  بازدید از امکانات اضافی و تکمیلی نظیر سونا، دایو، جکوزی، استخر کودکان، بوفه و سالن بدنسازی و کنترل دقیق آنها از نظر معیارهای بهداشتی و سلامت ظاهری.

 

مواردی که باعث اضافه نرخ و افزایش حق بیمه، بیمه مسوولیت استخر می شوند:

  1. استخر کودکان ( با عمق حداکثر cm 120)
  2. سونا
  3. دایو (در صورتیکه دارای سکوی سه متری و بیشتر باشد)
  4. جکوزی
  5. پروژکتور
  6. در صورتیکه فعالیت های آموزشی در استخر انجام می شود

 

مواردی که باعث تخفیف در حق بیمه، بیمه مسوولیت استخر  می شوند:

  1. اگر مدت بیمه شامل فصل تابستان نشود
  2. سرامیک آج دار
  3. وسایل کمک های اولیه
  4. کپسول اکسیژن
  5. اگر استخر فقط مورد استفاده شناگران حرفه ای باشد (استخر تمرینی )
  6. استخر روباز
  7. اگر حداکثر عمق استخر کمتر از دو متر باشد

 

نویسنده :

مینا کهریزی ، نماینده بیمه
مینا کهریزی ، نماینده بیمه

 


سوالات خود را در رابطه با بیمه عمر ,  بیمه تامین اجتماعی , بیمه سلامت , بیمه درمان تکمیلی ( بیمه تکمیلی),  بیمه شخص ثالث  و …  را در مرجع سوالات بیمه بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید