تعریف قانونی مشاغل آزاد

مشاغل آزاد به افرادی اطلاق میشود که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) یا خود به تنهایی (خویش فرما) باستناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراجع ذیصلاح (یا به تشخیص بیمه تامین اجتماعی) به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشند. صاحبان کلیه مشاغل می توانند با تکمیل فرم درخواست و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر، مشمول مقررات این نوع بیمه قرار گیرند.

حمایت ها و نرخ پرداخت حق بیمه در بیمه مشاغل آزاد

متقاضیان می توانند با پرداخت حق بیمه مقرر از حمایت های مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه ۱۳۵۴ و تغییرات بعدی آن به شرح ذیل برخوردار گردند.

 متقاضیان می توانند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخهای تعیین شده در بندهای ((الف ))، ((ب  )) و (( ج)) درزمان بیمه پردازی و دریافت مستمری با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هر سال طبق مقررات مربوطه از خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

درخواست کلیه متقاضیان حمایت های بند (( ج)) و نیز درخواست آن گروه از متقاضیان بندبکه فاقد ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند در صورتی پذیرفته می شود که از سوی پزشک معتمد بیمه تامین اجتماعی از کار افتاده کلی شناخته نشوند.

شرایط سن و سابقه در بیمه مشاغل آزاد

موارد دارای اهمیت در بیمه مشاغل آزاد

بیمه شدگان مشاغل آزاد مکلفند پس از شروع بیمه، حق بیمه کامل هر ماه و حق سرانه درمان مربوطه را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد پرداخت نمایند.

چنانچه بین آخرین ماه پرداخت حق بیمه تا پرداخت مجدد حق بیمه بعدی، بیش از سه ماه فاصله ایجاد شود موضوع قرارداد منعقده از تاریخ قطع پرداخت ملغی محسوب میگردد.

سازمان بیمه تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید