در جامعه ای که هزاران گونه ریسک در پیرامون افراد جامعه مشهود و ملموس است ، بهترین عامل برای رویارویی با نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و روانی جامعه بشری بیمه است. بیمه ای که همکنون در سراسر جهان به عنوان عامل اصلی تضمین ثبات خاطر آحاد جامعه در قبال جان و مال و ثروت آنان است. در چنین شرایطی غریزه میل به ادامه حیات بشررا بر آن میدارد که با تکیه بر اهرم آرامش بیمه با خیالی راحت سر به بالین بگذارد ، که در اینجا بیمه جای خالی خود را نمایان میکند.

شاید صنعت بیمه از مظلوترین صنایع و خدماتی باشد که در عصر امروز هم از خودی و هم از غریبه مورد بی مهری قرار گرفته است ، کارشناسان صنعت بیمه علی رغم تلاش بسیار در شناسایی وپوشش ریسک های شهروندان ، چه در حوزه کسب و کار ، اموال و جان ایشان و چه در حوزه مسئولیت اجتماعی افراد ، نتوانسته اند چنان که باید در فرهنگ سازی و ترویج این کالای بسیار مهم در سبد خانوار ایرانی موفق شوند.

از طرفی با توجه به اوضاع مالی اقتصادی اقشار جامعه ، مردم در برابر خرید انواع بیمه نامه مقاومت میکنند و با استقبال بسیار پایینی از سوی ایشان برخورداریم مگر در خرید بیمه نامه های اجباری ، از طرف دیگر عدم اطلاع عموم شهروندان از قوانین صدور از معرفی ریسک به بیمه گر تا ارائه صادقانه و کامل مشخصات موضوع بیمه تا اعلام خسارت و … باعث طولانی شدن فرایند پرداخت خسارت و احقاق حق بیمه گذار میگردد و در نتیجه عدم ارائه اطلاعات دقیق و تشریح صادقانه ریسک بیمه که همدردی درد آشناست و گره گشای مشکلات مردم خود یک درد میگردد.

بخشی از سردرگمی بیمه گذار در فرایند دریافت خسارت مربوط به سرسری گرفتن برگه پیشنهاد و بی حوصلگی در تکمیل این فرم مهم است و از آنجا که استناد کارشناسان شرکت های بیمه به برگه تقاضای بیمه نامه مربوط به خطر های پیش رو بوده نواقص ارائه اطلاعات از اموال و … باعث کندی فرایند پرداخت و در نهایت بی اعتمادی به ابزار اعتماد و آرامش ( بیمه ) میگردد. و اینجاست که عدم ارشاد صحیح بیمه گذار در هنگام خرید بیمه نامه و ندادن مشاوره به مشتری شرکت بیمه در هنگام دریافت خسارت بیمه را دردی مضاعف جلوه میدهد و بیمه ای که خود اصولا همدرد دوران سختی و مصیبت است خود یک درد تازه ای میگردد.

شرکت های بیمه در سال های اخیر با رویکردی مشتری مدارانه با استفاده از کارشناسان خبره در زمینه امکان سنجی ، کاهش ریسک در مناطق بسته به فرهنگ و نگرش اقشار جامعه توانسته با جلب اعتماد مشتری نظر احاد جامعه را به سمت انتقال ریسک خود به شرکت های داخلی متمایل کند، در این راه نیاز است که با ارائه طرح های سفارشی سازی شده برای حرفه های مختلف و سازمان ها به فراخور فعالییت و نوع خطرات پیش رو ضمن ایجاد تنوع ، قدرت انتخاب مشتریان را نیز بالا برده و بر این مهم صحه گذاشت که وظیفه کارشناسان شرکت های بیمه کشور مشاوره و صدور است نه تنها صدور بیمه نامه ،تا در زمان تنگی حوصله و بی قراری خسارت بیمه همچون که باید همدردی مناسب و کمک حال روزهای سختی اقشار جامعه باشد.

 

نویسنده:

بیمه حافظ , چابهار , وحید غفار زاده
وحید غفار زاده

دیدگاهتان را بنویسید