١٩ نکته کلیدی سنوات یا مزایای پایان کار:

١. معادل ۳۰ روز حقوق پایه + مزایای مستمر

۲. لزومی ندارد حتماً حداقل یک سال درآن مکان مشغول به کار باشد.

به استناد تبصره ۴ ماده ۴۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت ۱۳۹۴،” کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان‌کار را به مأخذ هر سال یک‌ماه آخرین مزد پرداخت نمایند”؛ بنابراین، سنوات به نسبت مدت خدمت کمتر از یکسال هم تعلق می گیرد.

۳. حتماً نباید پایان سال پرداخت شود.

۴. کارگرانی فصلی به نسبت مدت کارکردشان حسب مورد سنوات دریافت می کنند.

۵. پایه سنوات در سال ١۳٩۴ روزانه حداقل ١۰۰۰۰ ریال و حداکثر ١۵۶۰۰ ریال اعلام شده است.

۶. هر مشمول قانون کاری بنا به گروه شغلی از پایه سنوات برخوردار خواهد شد.

٧. سنوات فقط یک بار در سال پرداخت خواهد شد.

٨. مبنای محاسبه سنوات حقوق پایه است.

٩. پسران توجه کنند دوران خدمت سربازی قبل از ورود به کار شامل مزایای سنوات نمی شود.

١۰. در مواردی خاص طبق اکثر آراء مراجع به کمتر از یک سال هم سنوات تعلق می گیرد.

١١. برای کارگران اخراجی پرداخت حق سنوات موکول به تائیدیه اخراج از سوی مراجع است.

١۲. فواصل خدمات با روزهای متناوب به صورت پیوسته محاسبه می شود ملاک پرداخت حق سنوات نیست.

١۳. به مزایای پایان کار مالیات درصورتی که قصد ادامه کار داشته باشدتعلق نمی گیرد ولی در صورتی که قصد ترک کار را داشته باشد تعلق میگیرد.

١۴. اگر مدت زمان کار مثلاً یک سال و چند ماه باشد سنوات به میزان تعداد ماه ها محاسبه می شود. با یک مثال این موضوع را شرح می دهیم.

:memo: اگر حقوق ماهانه یک فرد ١۰۰۰۰۰۰۰ ریال باشد و مدت زمان کارکرد ایشان یک سال و سه ماه بوده باشد سنوات به شرح زیر محاسبه می شود:
١۰۰۰۰۰۰۰ × ۳/١۲ = ۲۵۰۰۰۰۰۰
١۰۰۰۰۰۰۰ + ۲۵۰۰۰۰۰ = ١۲۵۰۰۰۰۰

فرمول کلی سنوات:

حقوق پایه+ (مزایای مستمر) تقسیم بر ۳۶۵ ضربدر کارکرد هرفرد

نکته: لازم به توضیح است کارکرد هر فرد میزان حضور وی در محل کار و یا ابتدای قرارداد وی تا زمان محاسبه می باشد.

١۵. اگر خاتمه قرارداد کار در نتیجه، کاهش توانائیهای جسمی و فکری ناشی از کار کارگر باشد(بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی کار ویا نمایندگان قانونی کارگر) کارفرما مکلف است به نسبت هر سال سابقه خدمت، معادل دوماه آخرین حقوق به وی پرداخت نماید.

منظور از حقوق در ۲ ماده فوق یا مبنای محاسبه حق سنوات، در کارگاه های که طرح طبقه بندی مشاغل دارند مزد گروه و پایه (مزد مبنا) و در واحدهائی که فاقد طرح میباشند مزد ثابت (مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل) خواهد بود.

١۶. وجوهی که به ماخذ ١۰ درصد پرداختهای سالیانه به کارگران ذخیره می شود جزو هزینه های قابل قبول از نظر ممیز مالیاتی خواهد بود.

١٧. با توجه به بند ۵ ماده ٩١ قانون جدید مالیات مصوب تیرماه ١۳٩۴، حق سنوات چه هرماه پرداخت شود و چه در پایان سال از مالیات بر حقوق معاف است. ولی در قانون قبلی مالیات در صورتی حق سنوات معاف از مالیات بود که در پایان خدمت کارمند پرداخت بشود و در غیر اینصورت مشمول مالیات بود.

پس یادتان باشد که با اجرایی شدن قانون جدید مالیات از ابتدای سال ١۳٩۵، (ماده ٩١ بند ۵) حق سنوات چه هرماه پرداخت شود و چه در پایان سال و یا در پایان خدمت کارمند، از مالیات بر حقوق معاف است. چون در این بند هیچ شرطی برای مشمول بودن ذکر نشده و کلی بیان شده، پس حق سنوات به طور کلی از مالیات بر حقوق معاف شده است.

١٨. کارگری که یک ماه قبل از ترک کار استعفای خود را کتبابه اطلاع کارفرما برساند، اگر مشمول سنوات باشد مستحق دریافت حق سنوات خواهد شد.

١٩. اگر فردی به دلیل تعطیلی کارگاه اخراج شود کارگر مشمول سنوات مستحق دریافت خواهد بود.

پول ، دلار

دیدگاهتان را بنویسید