ریسک‌ های سیاسی ظرفیت فراوان و رقابت نفس‌ گیر شرایط مطلوبی برای شرکت های بیمه به وجود آورده است و به طور کل فروش بیمه خطرات سیاسی در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش بیدبرگ و نقل از صنعت بیمه، شرکت های بیمه در یک نگاه کلی به بیمه خطرات سیاسی به عنوان خط تولید تجاری جذابی می نگرند. یکی از شرکت‌های واسطه فعال در صنعت‌بیمه درآمریکا، با انتشار گزارشی اعلام کرد، ظرفیت‌های بالقوه و فراوان باعث شده که تجار فعال در بازار به خرید بیمه خطرات سیاسی بیش از گذشته بیاندیشند.

در گزارش شرکت آمریکایی “مارش” که یک شرکت واسطه ای است و در زمینه مدیریت ریسک فعالیت می کند، آمده است که به رغم افزایش نگرانی ها درباره شرایط سیاسی و ریسک‌های مالی در کل جهان و همچنین کاهش توجهات که به طور کل به معنای افزایش خسارت برای بیمه‌گران در سال جاری تعبیر می‌شود، شرکت های بیمه در یک نگاه کلی به بیمه خطرات سیاسی به عنوان خط تولید تجاری جذابی می نگرند.

در این گزارش آمده است که آشوب‌ های سیاسی هزینه بر هستند مگر آنکه به خوبی در برابر آنها بیمه باشید.جنگ، شورش، کودتا و بازداشت یعنی رویدادهای سیاسی که زمانی فقط گریبان دولتمردان را می ‌گرفت، در کنار مزدوران و جاسوسان، این روزها گریبانگیر اقتصاد هم شده است. گروهی از کارشناسان خطرات شرکت‌ ها، مدیران صادرات و بانکداری بین المللی در جست ‌و جوی بیمه‌ گذارانی هستند که آنها را از تبعات مالی آشوب‌های سیاسی سرتاسر جهان در امان دارد. به عنوان مثال بانک ها اکنون دائما به دنبال پوشش بیمه‌ ای دربرابر ناتوانی دولت ها یا خارجیان در قبال تحقق تعهدات شان هستند که این ناتوانی ها هم اغلب به دلایل سیاسی است. برخی از نویسندگان معتقدند چنین پوشش بیمه‌ ای نیمی از سیاست های خطرات سیاسی را شامل می ‌شود.

بیمه خطرات سیاسی عمدتا برای صادرکنندگان کالاها و خدمات به کشورهایی تنظیم می ‌‌شود که با عدم تعادل سیاسی و تغییرات نسبتاً زیاد مواجه هستند. اگر چه “لویدز لندن” سالیان زیادی است که برای ‌”خطر جنگ” بیمه می فروخته است، اما بخش دولتی در قالب سازمان‌های مستقل، زمینه‌ ایجاد و توسعه بازار بیمه‌ خطرات سیاسی را فراهم کرده است. سازمان ‌های دولـتی مثــل “کوفاس” در فرانســه، “‌ای.سی.جی.دی” در انگلیس و “هرمس” در آلمان از مهمترین عرضه ‌کنندگان بیمه برای ریسک‌ های سیاسی هستند.

تامین ‌کنندگان پوشش بیمه ‌ای خطرات سیاسی نسبت به بیمه ‌گذاران خصوصی از مزیت ‌های قابل توجهی هم برخوردارند؛ چون در برخی موارد ارتباطات دولتی تفاوتی محسوس در حل مشکلات ایجاد می ‌کند. در جهانی که نقدینگی به وفور یافت می‌ شود، این بیمه‌ گذاران باید با سرمایه گذارانی که به خاطر دستیابی به سود بیشتر خود هزینه خطرات سیاسی فعالیت‌ هایشان را متقبل می‌ شوند هم رقابت کنند.

همچنین در گزارش این شرکت آمریکایی تایید شده است که نرخ این نوع بیمه و پایین بودن آن در این مسیر بسیار تاثیرگذار است؛ به همین دلیل شرکت های چندملیتی برای حمایت از سهامدارانشان، پشتیبانی از رشدشان در بازارهای خارجی و کمک به تضمین مالی که وام دهندگان طلب می کنند، به شدت خواهان خرید این نوع از بیمه هستند.

شرکت مارشال، یک شرکت پیشرو آمریکایی است که به مشتریان خود در سراسر جهان، راه حل‌ها و طرح های ویژه مدیریتی ارائه می کند تا آنان بتوانند از خود در برابر حوادثی که در آینده رخ می دهد، حمایت کنند. این شرکت با حدود ۲۶ هزار همکار و ۵۳ هزار کارمند به مشتریان خود در بیش از یکصد کشور جهان خدمات مشاوره ای ارائه می دهد. درآمد سالانه مارشال، بیش از ۱۱ میلیار دلار گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید