دستاورد های مادی بشر از آغاز شهر نشینی و خاصه پس از توسعه صنعت در معرض انواع خطر ها و حوادث گوناگون قرار داشته و دارد. ترس از سوانح بلایای طبیعی مانند : آتش سوزی ، سیل ،زلزله ، طوفان ، آتشفشان و از بین رفتن ثروت و اموالی که حاصل یک عمر تلاش و کوشش انسان می باشد عواملی است که آرامش و آسایش او را سلب و زندگی وی را توام با نگرانی و تشویش می سازد.

انسان امروز نیازمند پشتوانه ای مطمئن و همیشگی است تا بتواند با آثار زیانبار حوادث و بلایای طبیعی مقابله کرده و خسارتهای بوجود آمده را جبران نماید. در این راستا شرکت سهامی بیمه ایران تلاش وافری در جهت رشد و توسعه صنعت بیمه در کشور داشته و با ارائه پوششهای بیمه ای مناسب از نابودی سرمایه های ملی جلوگیری و با ایجاد تامین و آرامش خاطر که لازمه فعالیت اقتصادی است، گامهای موثری در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و جبران خسارت وارد به اموال شهروندان ارجمند برداشته است. در این نوع بیمه خسارات مادی ناشی از خطرات آتش سوزی ،انفجار و صاعقه وارد به کلیه اموال منقول و غیر منقول اشخاص حقیقی و حقوقی جبران می گردد. در بیمه آتش سوزی علاوه بر خطرهای ذکر شده خسارات ناشی از خطرات زلزله ،آتشفشان ، طوفان ، رانش زمین ، سقوط بهمن ، ترکیدگی لوله ، ضایعات ناشی از آب باران ، ذوب برف ،سقوط هواپیما و هلی کوپتر ، شکست شیشه ، سرقت اموال و اثاثیه منزل وبسیاری از خطر های دیگر با در خواست بیمه گذاران تحت پوشش قرار می گیرد.

بطور کلی اماکن و مراکزی که در بیمه آتش سوزی تحت پوشش قرار می گیرند به سه دسته تقسیم می شوند:

(۱) واحد های مسکونی، (۲) مراکز صنعتی و (۳) مراکز غیر صنعتی.

۱.    بیمه آتش سوزی واحدهای مسکونی

واحد های مسکونی در سراسر کشور  را به دو روش انفرادی یا گروهی می توان تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار داد، در بیمه نامه ها ی گروهی چنانچه تعداد واحد های مسکونی تحت پوشش بیش از پانزده واحد باشد ده در صد تخفیف گروهی در نرخ های بیمه نامه بیمه ایران اعمال می شود.
۱-۱-    بیمه نامه آتش سوزی طرح همگانی

در این طرح خطرهای ناشی از آتش سوزی ، انفجار ،صاعقه و سیل تحت پوشش قرار دارد و حق بیمه سالانه آن با توجه به ارزش واحد مسکونی می باشد.

۱-۲-    بیمه نامه آتش سوزی طرح جامع خانه و خانواده

۱-۳-    بیمه نامه آتش سوزی معمولی منازل معمولی

در این بیمه نامه بنا به درخواست بیمه گذار واحد مسکونی علاوه بر خطر های حریق ، انفجار و صاعقه در برابر کلیه خطر های اضافی که به آن اشاره شد با سرمایه دلخواه و به قیمت روز تحت پوشش قرار می گیرد و حق بیمه سالانه آن با توجه به ارزش ساختمان و اثاث منزل و خطرهای بیمه شده محاسبه خواهد شد.
۱-۴-    بیمه نامه آتش سوزی منازل مسکونی با پوشش سیل و زلزله
از جمله طرح های ابتکاری و فراگیر بمه ایران، بیمه آتش سوزی منازل مسکونی با پوشش سیل و زلزله می باشد که با توجه به زلزله خیز بودن اقصی نقاط میهن اسلامی و پائین بودن حق بیمه آن مورد استقبال گسترده هموطنان قرار گرفته است. سرمایه های تحت پوشش در این نوع بیمه نامه به دو دسته ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال با حق بیمه سالانه ۵۰/۰۰۰ ریال و ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال با حق بیمه سالانه ۱۲۰/۰۰۰ ریال تقسیم می شود و هر فرد می تواند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه یا یکی از نمایندگی های بیمه ایران در هر نقطه از کشور نسبت به خریداری بیمه نامه آتش سوزی (طرح زلزله) بیمه ایران اقدام نماید. خطرهای مورد تعهد بیمه گر در این طرح عبارتند از: آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل و زلزله.

۲.    بیمه نامه آتش سوزی مراکز صنعتی

مراکز صنعتی شامل کلیه کارخانجات صنمایع غذایی، آشامیدنی ، دخانیات ، نساجی ، پوشاک ، چرم ، چوب ، شیمیایی ، محصولات کانی غیر فلزی  ، ساختمان ، ماشین آلات ، مواد اولیه ، موجودی و محتویات هر یک از مراکز یاد شده را می توان در برابر خطر های آتش سوزی ، انفجار ، صاعقه و همچنین کلیه خطرهای اضافی یاد شده به قیمت روز بیمه نمود.

۳.    بیمه آتش سوزی مراکز غیر صنعتی

راکز غیر صنعتی مشتمل بر کلیه فروشگاههای تجاری ، تعمیرگاهها ، بیمارستانها ،اماکن عمومی ، ساختمان های اداری ، بنگاههای معاملاتی ، مراکز پخش دارو ،فروشگاههای مواد غذایی و پروتئینی ، آموزشگاهها ، مراکز خدماتی و سایر موارد مشابه می باشد. ساختمان ، تاسیسات ، موجودی اثاث ثابت و دکوراسیون هر یک از مراکز یاد شده را می توان در مقابل خطرهای آتش سوزی ، انفجار ، صاعقه و نیز کلیه خطرهای اضافی ذکرشده نزد بیمه ایران به قیمت روز بیمه نمود.

 

وظایف بیمه گذار در صورت وقوع حادثه

۱.    حداکثر ظرف پنج روز از زمان اطلاع از وقوع حادثه، بیمه گر را مطلع نماید. حداکثر ظرف ده روز از زمان اطلاع از وقوع حادثه بایستی کیفیت حادثهف فهرست اشیاء نجات داده شده، محل جدید آنها و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه گر ارسال دارد.
۲.    برای جلوگیری از توسعه خسارت در موقع یا بعد از وقوع حادثه کلیه اقدامات لازم را به عمل آورد.
۳.    بدون اجازه بیمه گر در مورد بیمه تغییراتی ندهد که تعیین علت حادثه یا ارزیابی خسارت را دچار مشکل نماید، مگر آنکه تغییرات در جهت تقلیل خسارت و یا رعایت منافع عمومی ضروری باشد.
۴.    ضمن همه گونه همکاری که بیمه گر برای تعیین حدود تعهدات خود بدان نیاز دارد، حداکثر تا ۱۵ روز بعد از اطلاع از وقوع حادثه فهرست اموال موجود در روز حادثه، فهرست اموال از بین رفته و آسیب دیده و در صورت درخواست بیمه گر بهای آنها را بلافاصله قبل از تاریخ حادثه در اختیار بیمه گر قرار دهد.

منبع: insurancebusiness.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید