پرداخت مستمری بازماندگان یکی از انواع خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی است و در صورت فوت بیمه شده و یا مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی، بازماندگان واجد شرایط وی، ضمن برخورداری از خدمات درمانی، از این سازمان مستمری ماهانه دریافت می کنند.

شرایط پرداخت مستمری بیمه تامین اجتماعی به بازماندگان :

چتر حمایتی تامین اجتماعی از هنگام پرداخت اولین حق بیمه، بر سر بیمه شده و خانواده تحت تکفل وی گسترده می شود. در صورت تداوم پرداخت حق بیمه، این پوشش حمایتی تا پایان حیات بیمه شده ادامه می یابد و پس از فوت بیمه شده نیز خانواده او از خدمات حمایتی ویژه ای برخوردار می شوند.

با فوت مستمری بگیر بازنشسته و از کارافتاده کلی تحت پوشش تامین اجتماعی، خانواده و بازماندگان وی با احراز شرایط پیش بینی شده در قانون تحت حمایت قرار می گیرند. بازماندگان بیمه شده ای که بر اثر حادثه ناشی از کار و یا بیماری های حرفه ای فوت می کند نیز به همین ترتیب از حمایت سازمان تامین اجتماعی برخوردار می شوند، اما اگر فوت بیمه شده شاغل، ناشی از حوادث و بیماری های عادی باشد، حمایت از بازماندگان وی تابع شرایط خاصی خواهد بود.

در صورتی که هر گونه سوالی در زمینه حقوق بیمه مستمری بازماندگان دارید می توانید به رایگان در بیدبرگ مرجع بیمه و قانون کار مطرح نمایید تا از راهنمایی مشاوران متخصص بهره مند شوید.

برخی از شرایط پرداخت مستمری بیمه تامین اجتماعی به بازماندگان عبارتند از:

  1. در صورتی که بیمه شده متوفی بیش از ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بازماندگانش مشمول دریافت مستمری قرار می گیرند.
  2. در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه بین ۱۰ تا ۲۰ سال باشد، مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه به بازماندگان بیمه شده متوفی پرداخت می شود.
  3. در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه ۱ تا ۱۰ سال باشد و فوت بیمه شده بعد از ۸۶/۱۱/۲۰ رخ داده باشد بازماندگان واجد شرایط وی مشمول دریافت غرامت مقطوع فوت خواهند بود.

مستمری بیمه تامین اجتماعی برای بازماندگان به چه کسانی پرداخت می شود؟

آیا به بازماندگان زنان بیمه شده و مستمری بگیر هم مستمری پرداخت می شود؟

در صورت فوت زنان بیمه شده یا مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، بازماندگان آنان در صورت داشتن شرایط زیر می توانند مستمری بازماندگان دریافت کنند:

سهم بازماندگان متوفی از مستمری چگونه محاسبه می شود؟

مستمری بیمه شده و یا مستمری بگیر فوت شده به ترتیب زیر به بازماندگان او پرداخت می شود:

نکات مهم در پرداخت مستمری به بازماندگان در بیمه تامین اجتماعی 

مراحل برقراری مستمری بازماندگان در بیمه تامین اجتماعی :

پس از فوت بیمه شده و یا مستمری بگیر تامین اجتماعی، بازماندگان واجد شرایط وی برای برقراری مستمری بازماندگان باید به آخرین شعبه دریافت کننده حق بیمه یا آخرین شعبه پرداخت کننده مستمری مراجعه و با اعلام فوت وی، درخواست برقراری مستمری کنند.

برخی از مدارک مورد نیاز به هنگام مراجعه به شعبه تامین اجتماعی برای درخواست برقراری مستمری بازماندگان عبارتند از:

تامین اجتماعی,بیمه عمر,بیمه,بیمه سلامت,خسارت بیمه,خدمات درمانی,بیمه تکمیلی,ریسک,تصادف,نمایندگی بیمه,خدمات بیمه,شرکت بیمه,حق بیمه,لیست بیمه,سوابق بیمه

 

دیدگاهتان را بنویسید