چگونگی انتقال سوابق بیمه به تامین اجتماعی از سایر صندوق های بازنشستگی

قوانین مرتبط :

مشمولین قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ۶۵/۳/۲۷ مجلس شورای اسلامی :

بند ۴ کلیه افرادی که به واسطه یکی از حاﻻت استعفاء، اخراج، انفصال دائم ، بازخرید خدمت ( به استثناء بازخرید شده های قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی که تاریخ اجرای احکام صادره بعد از تاریخ ﻻزم اﻻجراء شدن قانون مزبور« ۶۶/۱۲/۱۴» باشد)، رابطه استخدامی آنان با موسسه محل خدمت یا صندوق متبوع قطع گردیده یا می گردد و متعاقبا به نحوی از انحاء مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی قرار گرفته اند .

بند ۵ اشخاصی که طبق ضوابط قانونی به سبب انتقال، تغییر ساختار سازمانی و یا تغییر وضع استخدامی مشترک صندوق تامین اجتماعی شده یا بشوند.

تذکر: افرادی که حکم انفصال و یا اخراج آنها به سبب منع قانونی استخدام اولیه صورت گرفته باشد ، اساسا نقل و انتقال کسور بازنشستگی ایام خدمت آنان موضوعیت نخواهد داشت.

نحوه اقدام و مدارک مورد نیاز برای انتقال سوابق بیمه به تامین اجتماعی از سایر صندوق های بازنشستگی :

بند ۶ اخذ درخواست انتقال کسور از متقاضی طبق ” فرم پیوست شماره ” ۱ و ثبت آن در دفتر شعبه به انضمام تصویر حکم قطع رابطه استخدامی یا حکم تغییر نظام بیمه ای مشروط به بیمه پردازی در زمان ارائه تقاضا. تذکر: نظر به اینکه آگاهی متقاضیان از ضوابط قانونی مورد عمل یک ضرورت تلقی می گردد ، به این جهت “در ﻇهر فرم پیوست شماره “۱ اطلاعات مربوطه درج گردیده است، بنابراین تاکید می گردد کلیه واحدها مکلفند صرفا از فرمهای مربوطه استفاده نموده و بدون هماهنگی با اداره کل امور فنی بیمه شدگان از هرگونه تغییر در مفاد آن به صورت جزیی یا کلی خودداری نمایند.

بند ۷ درصورت آگاهی بیمه شده از مقررات قانونی مربوطه و تمایل به امر انتقال کسور،شعبه می بایست مطابق “فرم پیوست شماره “۱/۱ با متقاضی قرارداد منعقد نماید.

بند ۸ مکاتبه شعبه با موسسه یا صندوق ذیربط قبلی متقاضی جهت اخذ مدارک مرتبط با انتقال کسور طبق ” فرم پیوست شماره ” ۲ شامل :

تذکر : به منظور جلوگیری از مکاتبات زائد، شعب می بایست مدارک موضوع قسمت های” الف”، “ب” و “ج” بند “٨” را در مورد مشمولین سابق صندوق بازنشستگی کشوری تا فراهم شدن بستر ﻻزم در این خصوص و هماهنگی با صندوق مزبور از موسسات محل اشتغال اولیه متقاضی و در مورد مشمولین سابق سایر صندوقهای بازنشستگی رأسا از سازمان یا صندوق بیمه و بازنشستگی مربوطه استعلام نمایند. اضافه می گردد در مورد متقاضیان انتقال حق بیمه از صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر به صندوق تامین اجتماعی نیازی به اخذ حکم قطع رابطه استخدامی نبوده و مدارک مرتبط شامل، انعقاد قرارداد اولیه، تمدید قرارداد و فهرست حق بیمه های پرداختی دوره مربوطه با درج درآمد مقطوع ممکن می باشد.

اضافه میگردد نسخ های از فرم ابلاغی می بایست بعد از ثبت تاریخ ابلاغ در سیستم مکانیزه مربوط در پرونده فنی بیمه شده بایگانی شود.

نحوه محاسبه مابه التفاوت ناشی از انتقال کسوربازنشستگی :

نحوه محاسبه مابه التفاوت متعلقه ناشی از انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مشمولین قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی در اجرای ضوابط مقرر در تبصره های الحاقی به آئین نامه اصلاحی تبصره “٣”ماده واحده قانون مذکور مصوب ۷۷/۸/۳ هیات وزیران به شرح زیر خواهد بود .

بند ۱۲ در مورد بیمه شدگانی که رابطه استخدامی آنان با دستگاه محل خدمت قبلی به سبب استعفاء ، بازخرید خدمت(به جز قانون نحوه تعدیل)، اخراج و انفصال دائم قطع شده است، میزان مابه التفاوت مطابق روش زیر محاسبه و تماما از بیمه شده وصول میگردد.

میزان وجوه منتقله ازمدت سابقهآخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور
خدمت که بابت(روزانه)درمحل خدمت قبلی یا حقوق و مزایای% ۱۸= مابه التفاوت متعلقه
صندوق قبلی
آن کسور منتقلمبنای کسر حق بیمه (روزانه) زمان تقاضا در
شده (به روز)محل خدمت جدید ( هرکدام بیشتر باشد )

تذکر : چنانچه صندوقهای اول و سوم بیمه شده متقاضی انتقال کسور بازنشستگی، صندوق تامین اجتماعی باشد (با توجه به بخشنامه شماره ۱۰/۴۷ سازمان امور اداری و استخدامی وقت و فرم ضمیمه آن که حاوی اطلاعات مربوط به ابتدا و انتهای سابقه خدمت دولتی و غیر رسمی به همراه میزان پرداخت حق بیمه آن دسته از مستخدمینی است که قبل از تاریخ تصویب قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی “۶۵/۳/۲۷” تبدیل وضع استخدامی یافته و مشمول مقررات صندوق کشوری شده اند)صرفا برای آن مدت از سوابق دولتی و غیر رسمی مورد نظر که حق بیمه مربوطه پرداخت نگردیده است، اخذ مابه التفاوت الزامی می باشد و پرداخت مابه التفاوت بابت ایام مشمول قانون تامین اجتماعی موضوعیت نخواهد داشت .

نحوه پرداخت مابه التفاوت و مهلت آن برای مشمولین قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی :

اقساط مابه التفاوت متعلقه بابت سهم بیمه شده به صورت ماهانه بوده و سهم کارفرمای سابق قابل تقسیط نمی باشد.

مهلت پرداخت قسط اول حداکثر به مدت یک ماه از تاریخ ارائه تقاضای تقسیط به شعبه می باشد که می بایست اعلامیه تقسیط مابه التفاوت بلافاصله توسط واحد امور فنی بیمه شدگان به متقاضی تسلیم گردد.

حداکثر مهلت پرداخت اقساط دوم و به بعد هر کدام به ترتیب یک ماه پس از پایان مهلت قسط ماه قبل خواهد بود .

تعداد اقساط معادل عدد سنوات (به سال ) خدمت مورد محاسبه می باشد که طبق توافق شعبه و شخص تعیین می گردد . حداکثر مدت پرداخت میزان اقساط با توجه به کل مبلﻎ مابه التفاوت و میزان حقوق و مزایای شخص در مواردی که مبلﻎ هر قسط از %۲۵ دستمزد مشمول کسر حق بیمه متقاضی در زمان محاسبه بیشتر باشد، امکان تقسیط تا “۳۰” قسط با موافقت مشترک مسئول امور فنی بیمه شدگان و رئیس واحد اجرایی ذیربط میسر خواهد بود.

در صورتی که در زمینه انتقال سوابق بیمه و بازنشستگی نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بند ۲۰ مشمولین قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی مصوب ۶۶/۱۰/۲۷ مجلس شورای اسلامی :

مستخدمینی که به استناد قانون اصلاح تبصره یک ماده “۷۴” قانون استخدام کشوری و الحاق سه تبصره به آن مصوب ۶۵/۳/۲۷ بازخرید شده اند، میتوانند تقاضای انتقال کسور بازنشستگی خود را به شعب ذیربط صندوق تامین اجتماعی بنمایند .

نحوه اقدام و مدارک ﻻزم :

بند ۲۱ اخذ درخواست انتقال کسور از متقاضی طبق” فرم پیوست شماره” ۱ و ثبت در دفتر شعبه به انضمام تصویر حکم بازخریدی مربوطه با ملحوظ داشتن مفاد تذکر ذیل بند “۶” الزامی خواهد بود.

بند ۲۲ در صورت آگاهی متقاضی از مقررات قانونی مربوطه و تمایل به امر انتقال کسور، شعبه می بایست مطابق ” فرم پیوست شماره ” ۱/۱ با وی قرار داد منعقد نماید.

بند ۲۳ مکاتبه شعبه با موسسه یا صندوق ذیربط قبلی متقاضی جهت اخذ اطلاعات و مدارک مرتبط با انتقال کسور طبق ” فرم پیوست شماره ” ۲ شامل:

بند ۲۴ بررسی صحت و سقم مدارک مرتبط با انتقال کسور و انطباق آن با ضوابط و مقررات قانونی مورد عمل به عهده مسئول امور فنی بیمه شدگان شعبه خواهد بود.

بند ۲۵ افرادی که در بدو استخدام در دستگاه های دولتی مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی بوده و سپس به نحوی از انحاء منجمله به سبب استخدام آزمایشی از شمول مقررات قانون مذکور خارج و پس از خدمت رسمی و پرداخت کسور بازنشستگی نزد صندوق کشوری از دستگاه دولتی متبوع خود بازخرید می گردند و متعاقبا تقاضای انتقال کسور خود را در اجرای ماده یک قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی مصوب ۱۳۶۶/۱۰/۲۷ مجلس شورای اسلامی به شعب ذیربط تامین اجتماعی ارائه میدهند، در صورتی که حق بیمه های قبلی آنان (دوره خدمت غیر رسمی) به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل نگردیده باشد با توجه به هماهنگی به عمل آمده با اداره کل درآمد و هزینه صندوق اخیرالذکر و به منظور جلوگیری از مکاتبات و تسهیل در امر انتقال مقرر گردید صرفا کسور بازنشستگی سهم مستخدم ایام خدمت مشمول مقررات قانون استخدام کشوری ( قانون مدیریت خدمات کشوری، دوره خدمت رسمی ) از سوی صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی منتقل گردد و بر همین اساس حق بیمه های مدت موردنظر نزد صندوق تامین اجتماعی محفوظ و معتبر خواهد بود.ضمنا در مواردی که حق بیمه های ایام خدمت مشمول قانون تامین اجتماعی (دوره خدمت غیررسمی) قبلا و پس از بازخرید خدمت به صندوق کشوری منتقل گردیده باشد نیز می بایست به هنگام انتقال کسور بازنشستگی ایام خدمت رسمی، وجوه حق بیمه های مورد نظر متقاضیان موصوف عینا به همراه مابه التفاوت متعلقه (چنانچه اخذ گردیده باشد) به صندوق تامین اجتماعی انتقال یابد تا سوابق پرداخت حق بیمه دوره مورد نظر ملاک پذیرش صندوق تامین اجتماعی قرار گیرد.

بند ۲۶ در باره بیمه شدگانی که انتقال کسور بازنشستگی آنان از اداره کل استان یا شعبه ذیربط حسب وﻇایف تعیین شده بلامانع تشخیص داده می شود واحد اجرایی مربوط ، میبایست سریعا اطلاعات مورد نظر را طبق ” فرم پیوست شماره” ۳ به صندوق بازنشستگی ذیربط منعکس تا صندوق مزبور، حسب قانون مورد عمل نسبت به انتقال کسور بازنشستگی متقاضی اقدام نماید.

بند ۲۷ متعاقب واریز کسور بازنشستگی یا حق بیمه از صندوق قبلی به حساب صندوق تامین اجتماعی ، واحد امور فنی بیمه شدگان شعبه مکلف است در اسرع وقت ( حداکثر یک هفته ) میزان مابه التفاوت متعلقه را مطابق بندهای ۲۸″ و “۲۹” محاسبه و طبق ” فرم پیوست شماره ” ۷ با هماهنگی واحد امور اداری به متقاضی ابلاغ تا نسبت به پرداخت مابه التفاوت به طور یکجا ( حداکثر یک ماه پس از ابلاغ) اقدام نماید.

اضافه میگردد نسخهای از فرم ابلاغی می بایست بعد از ثبت تاریخ ابلاغ در سیستم مکانیزه مربوط در پرونده فنی بیمه شده بایگانی شود.

نحوه محاسبه مابه التفاوت :

بند ۲۸ مابه التفاوت مذکور برای این قبیل مشمولین، به استناد ماده یک اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی موضوع تصویب نامه شماره /۵۲۱۶۶ت ۱۵۶۴۹ ه مورخ ۷۷/۸/۱۱

هیات وزیران ، طبق روش زیر محاسبه و تماما از متقاضی وصول می گردد.

میزان کسور منتقله ازمدت سابقهآخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور
خدمت که بابتبازنشستگی (روزانه)درصندوق قبلی یا حداقل
صندوق قبلی%۱۵=مابه التفاوت
آن کسور منتقلدستمزد ( روزانه ) کارگر عادی در زمان
شده (به روز)پرداخت مابه التفاوت ( هرکدام بیشتر باشد )

بند ۲۹ برای آن دسته از متقاضیان که درخواست انتقال کسور خود را قبل از تاریخ تصویب آئین نامه اصلاحی قانون مربوطه ( ( ۷۹/۲/۲۸ به شعب ارائه نموده اند، لیکن به هر نحو تشریفات قانونی مزبور اتمام نیافته است، به منظور تطبیق با مقررات مورد عمل ضروریست آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور در صندوق قبلی یا حداقل دستمزد مقطع تصویب آئین نامه مربوطه  سال ۷۹ هرکدام بیشتر باشد، مبنای اقدام در محاسبه مابه التفاوت متعلقه این قبیل افراد با رعایت نرخ مربوطه % ۱۵ و سایر ضوابط قرار گیرد.

بند ۳۰ مشمولین تغییر صندوق بازنشستگی در اجرای ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه ( تنفیذی در ماده “۱۰۳” و بند “ب” ماده” “۲۸ قوانین برنامه های چهارم و پنجم توسعه )

به استناد بند “ب” ماده “۲۸” قانون برنامه پنجم توسعه چنین مقرر گردیده ” کلیه بیمه شدگان به استثناء کادر نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات می توانند با رعایت اصول و الزامات محاسبات بیمه ای نسبت به تغییر صندوق بیمه ای خود به سایر صندوق ها ازجمله صندوقهای موضوع بند “الف” این ماده اقدام نمایند. ضوابط تغییر صندوق و نقل و انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای بین صندوقهای موضوع این بند در آئین نامه مربوطه تعیین می گردد.”

لذا تا تصویب ضوابط مورد اشاره در ماده قانونی مذکور ، واحدهای اجرایی کماکان مطابق ضوابط قبلی در ارتباط با تغییر صندوق بازنشستگی متقاضیان اقدام نمایند.

بند ۳۱ بر اساس مراتب مندرج در بند فوق، کلیه شاغلین مشترک هریک از صندوق های بازنشستگی ( به استثناء کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات ) میتوانند نسبت به تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی خود اقدام نمایند . بنابراین با توجه به اینکه تغییر صندوق بیمه ای با تقاضای کتبی بیمه شده به صندوق بیمه ای جدید و انتخاب وی امکانپذیر می باشد، لذا پس از انتقال کسور بازنشستگی مورد نظر از صندوق قبلی به حساب صندوق تامین اجتماعی، انصراف از آن موضوعیت نخواهد داشت .

در صورتی که در زمینه انتقال سوابق بیمه و بازنشستگی نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

نحوه اقدام :

ضمنا طی رونوشت نامه مذکور تاریخ شمول مقررات قانون تامین اجتماعی ( که اولین روز ماه بعد از تاریخ ثبت تقاضا در دفتر شعبه خواهد بود ) و شماره نامنویسی را به موسسه محل خدمت متقاضی اعلام نموده و درخواست نمایند با توجه به آئین نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق صندوق تامین اجتماعی ( مصوب ۵۴/۱۲/۱۹ شورای عالی تامین اجتماعی )، نسبت به ارسال لیست حق بیمه متقاضی طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی اقدام ﻻزم را بعمل آورند.

تذکر : هرگونه تاخیر در ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ازسوی کارفرمایان مزبور، مشمول قانون دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی که ﻇرف مهلت مقرر نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق بیمه شدگان و حق بیمه مربوطه اقدام نمی نمایند، خواهد بود .

اضافه می گردد نسخه ای از فرم ابلاغی می بایست پس از ثبت تاریخ ابلاغ در سیستم مکانیزه مربوط در پرونده فنی بیمه شده بایگانی شود.

نحوه محاسبه مابه التفاوت :

بند ۳۷ مبلﻎ مابه التفاوت متعلقه به استناد ماده””۴ ضوابط اجرایی مزبور مصوب ۸۰/۳/۲۷ هیات وزیران، طبق روش زیر محاسبه و تماما از بیمه شده وصول می گردد

میزان وجوهمدت سابقه خدمت کهآخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی (روزانه)
در صندوق قبلی یا اولین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه%۲۱مابه التفاوت
منتقلهبابت آن کسور منتقل=
( ازصندوق قبلی)شده است ( به روز)(روزانه) در صندوق تامین اجتماعی ( هر کدام بیشتر باشد)

نحوه تقسیط :

بند ۴۱ اگر بیمه شده متقاضی تغییر صندوق بازنشستگی قبل و حین پرداخت کل مبلﻎ ما به التفاوت فوت نماید یا از کارافتاده شود یا به هر دلیل طبق مقررات قانونی و مورد عمل صندوق، خود یا بازماندگانش مستحق دریافت مستمری شوند، بقیه مبلﻎ مابه التفاوت به صورت ماهانه از دریافتی آنها کسر می شود .

در صورتی که در زمینه انتقال سوابق بیمه و بازنشستگی نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

* سایر موارد مرتبط و مشترک با قوانین یاد شده :

تعداد اقساط( میزان کسورمدت سابقهدستمزد روزانه ) [
پرداخت نشده و یا] تعداد اقساط÷منتقله+ مبالﻎنرخ=مابه التفاوت
اقساط پرداختمنتقلهزمان درخواست
خارج ازمهلتمقرر قبلیموردعملاقساط مربوطه
شده در خارج از(به روز)جدید
پرداخت شدهمهلت

تذکر: چنانچه سررسید اقساط آتی سپری نگردیده باشد، پرداخت آن در مهلت های مقرر مربوطه مجاز می باشد که موضوع در سیستم مکانیزه مربوط پیش بینی خواهد شد.

برای مشاهده فایل پیوست و فرم های مربوطه به انتقال سوابق بیمه به تامین اجتماعی از سایر صندوق های بازنشستگی کلیک نمایید.

در صورتی که در زمینه انتقال سوابق بیمه و بازنشستگی نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

سازمان بیمه تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید