بیمه شخص ثالث را بانام بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی می‌شناسیم ازلحاظ اخلاقی وقتی ما کاری انجام می‌دهیم که موجب خسارت برای شخص دیگری می‌شود، ما مسئول جبران خسارت‌های وارده هستیم. به همین دلیل، بر اساس قانون کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری موظف‌اند خسارت احتمالی وارده به اشخاص ثالث را بیمه کنند. شخص ثالث کلیه اشخاصی هستند که به سبب حوادث وسایل نقلیه موتوری دچار زیان بدنی و مالی می‌شوند، اعم از داخل یا خارج از وسیله نقلیه بیمه‌شده، به‌غیراز خود راننده مسبب حادثه. خود راننده مسبب حادثه شامل پوشش بیمه حوادث راننده (سرنشین) است.

بیمه شخص ثالث سه نوع خسارت وارده را جبران می‌کند:

  1. خسارت‌های مالی: عبارت است از خسارت‌هایی که به کلیه اموال شخص ثالث وارد می‌شود.
  2. خسارت جانی: کلیه آسیب‌های جانی و صدمات وارده به شخص ثالث است؛ که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی است.
  3. حوادث راننده (سرنشین): کلیه صدمات بدنی ناشی از حادثه اعم از فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی را تا مبلغ تعین شده را به راننده اتومبیل که به‌موجب قانون ثالث تلقی نمی‌شود جبران می‌نماید و تا حد دیه کامل قابل خریداری است.

خسارات خارج از تعهدات بیمه‌نامه شخص ثالث

درصورتی‌که خسارت وارده به دلایل زیر اتفاق بی افتد، جبران خسارت به عهده بیمه شخص ثالث نیست:

  1. خسارت وارده به‌وسیله نقلیه مسبب حادثه
  2. خسارت وارده به محمولات وسیله نقلیه مسبب حادثه
  3. خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تشعشات اتمی و رادیواکتیو
  4. خسارت ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم.

 

بیمه‌نامه شخص ثالث به‌منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، اجباری اعلام‌شده است. بهتر است در هنگام خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، سقف تعهدات جانی و مالی بیمه‌نامه را دارندگان وسایل نقلیه، تقاضای خرید بیمه‌نامه را با تعهدات جانی مناسب و کافی، متناسب باارزش ریالی دیه و تعهدات مالی مازاد را بنمایند تا در زمان بروز خسارت‌های احتمالی، از مشکلات ناشی از نداشتن بیمه‌نامه کامل، پیش‌گیری کنند. چه‌بسا افرادی که به دلیل نداشتن بیمه‌نامه و تصادف با وسیله نقلیه، منجر به فوت یا نقص عضو یا خسارت‌های مالی سنگین به اشخاص ثالث شده و، قادر به جبران خسارت  وارده نبوده. پس رانندگی با وسیله نقلیه بدون بیمه‌نامه کامل شخص ثالث و مازاد حتی برای یک‌لحظه اشتباه محض است.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید