توسعه بیمه های عمر، باعث خواهد شد مردم پس‌ اندازهای خود را به صورت بیمه‌ نامه نگهداری کنند و این تا حدی باعث خواهد شد که در مواقع بی ثباتی و تورم، کمتر به بورس بازی روی بیاورند.

به گزارش بیدبرگ به نقل از کانال آقای پرویز خسروشاهی ، قایم مقام بیمه مرکزی در کانال تلگرام خود در خصوص نقش بیمه های زندگی در اقتصاد کشور آورده است:
توسعه نفوذ بیمه از جهت اینکه صنعتی رشد کند و تولید خدمتی زیاد شود هدف حاکمیتی نمیتواند باشد اما با توجه به اینکه توسعه بیمه باعث ایجاد ثبات در زندگی اقتصادی و فردی شهروندان، کاهش هزینه و ریسک فعالیت اقتصادی، پویایی و روانی فعالیت اقتصادی، بهبود محیط کسب و کار و … و در نتیجه توسعه تجارت داخلی و بین‌المللی میشود و این ها از اهداف مهم دولتهاست بنابراین میتواند هدف حاکمیتی تلقی شود. این مسأله در ارتباط با بیمه های زندگی ابعاد مهمتر و دیگری نیز دارد.

در نبود بیمه‌های زندگی، مردم برای تأمین آینده زندگی خود و خانواده‌شان و همچنین سرمایه‌گذاری پس‌ اندازهای خویش، به خرید دارائی های فیزیکی و مالی، ارز و … روی میآورند ضمن آنکه بعضاً از این طریق به بورس بازی مبادرت میکنند، این مسأله برای آنها و کل اقتصاد کشور مشکل درست میکند. با توسعه بیمه‌های زندگی چنین پدیده‌هایی محدود و کم رنگ میشود و تا حدی موضوعیت خود را از دست میدهد.
پس انداز کنندگان خرد تخصص مدیریت ریسک پرتفوی سهام، توان دخالت در تصمیمات شرکت های سرمایه‌ پذیر و … را ندارند لذا اگر بجای سهامداری خرد پس‌ اندازهای خود را به بیمه نامه عمر تبدیل نمایند هم پس‌انداز کرده‌اند و هم ریسک زمان فوت و از کار افتادگی خود را پوشش میدهند و هم سرمایه‌گذاری میکنند و هم سود قابل توجهی با کمترین ریسک نصیب آنها میشود.

بی ثابتی بازار های مالی و واکنش مردم

توسعه بیمه‌های عمر، باعث خواهد شد مردم پس اندازهای خود را به صورت بیمه‌ نامه نگهداری کنند و این تا حدی باعث خواهد شد که در مواقع بیثباتی و تورم، کمتر به بورس بازی روی بیاورند.
در حال حاضر مردم پس‌اندازهای خود را بصورت طلا، ارز، مسکن و … نگهداری میکنند و لذا به محض بی ثباتی در بازارهای فوق و یا تورم،‌ به بورس بازی روی میآورند. ضمن آنکه فراگیری تقاضای دارائی و سفته‌بازی برای طلا، ارز، مسکن و … در کنار تقاضای مصرفی برای آنها، اخلال جدی در تخصیص منابع ایجاد کرده که نماد روشن آن منازل مسکونی بلااستفاده علیرغم وجود مازاد تقاضا برای مسکن در کشور است.
توسعه بیمه‌های عمر این مسائل را تا حد زیادی تخفیف میدهد. از سوی دیگر کانال نسبتاً مطمئن و باثباتی برای توسعه بازار سرمایه شکل میگیرد. از این جهت نیز توسعه بیمه میتواند هدفی حاکمیتی تلقی شود. بیمه عمر، منابع خرد مردم را به منابع کلان و باثبات سرمایه‌گذاری تبدیل میکند.

دارایی مالی جایگزین مناسب دارایی فیزیکی

سه ابزار مالی سپرده، بیمه عمر و اوراق بهادار(دارائی مالی)، ابزار بکاراندازی پس‌اندازهاست. باید نظام اقتصادی کشور را به گونه ای ساماندهی کنیم که مردم پس اندازهای میان‌مدت و بلندمدت خود را بجای دارایی فیزیکی،‌ بصورت دارایی مالی نگهداری کنند. بانکهای تجاری به جهت اصولی کارکرد سرمایه در گردش دارند و اعتبارات کوتاه‌مدت اعطا میکنند لذا قراردادهای سپرده نیز بلندمدت نیست. سپرده ابزار پس اندازی کوتاه‌مدت است. اما بیمه عمر و اوراق بهادار،‌ ابزار پس‌اندازی میان‌مدت و بلندمدت هستند.

امروزه بالای ۶۰ درصد بیمه گری تجاری در دنیا بر بیمه‌های زندگی متمرکز است که نشانگر اهمیت قابل توجه بیمه‌های زندگی در توسعه اقتصادی کشورهاست. این شاخص در ایران در بهترین شرایط ۱۵ درصد بوده است. لازم به گفتن است بخش بزرگی از بازار بیمه‌های زندگی در ایران، توسط سازمانهای بازنشستگی و تأمین اجتماعی پوشش داده میشود که در شاخص فوق محاسبه نمیگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید