عضویت یک ماهه

عضویت ۳ ماهه

عضویت یک ساله

با تخفیف:

عضویت یک ماهه

عضویت ۳ ماهه

عضویت یک ساله

به گزارش بیدبرگ به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، نتایج بررسی انجام شده توسط پژوهشکده بیمه در زمینه وضعیت موجود مالیات بر ارزش افزوده (VAT*)در صنعت بیمه به شرح زیر ارائه شده است.
مالیات بر ارزش افزوده، مالیات ایست که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
این پژوهش با استفاده از روش های تحلیل محتوا، مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه، تبیین اهداف و آثار، مزایا و معایب مالیات بر ارزش افزوده از منظر اقتصادی صورت گرفته است.
در این بررسی اثرات مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه و رفتار مصرف کنندگان مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین اثرات مالیات بر ارزش افزوده در سطوح مختلف درآمد جامعه شامل اقشار کم درآمد و متوسط بررسی شده است و اثرات کلان این سیستم مالیاتی بر اقتصاد ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه به این سوال پاسخ داده شده است که آیا اخذ مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه با اهداف اصلی وضع مالیات بر ارزش افزوده مطابقت دارد؟
بر اساس این تحقیق، ریشه مشکلات در سیستم مالیات بر ارزش افزوده در بروز نکردن قوانین مربوطه و نبود دستورالعمل مناسب برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان نهایی در هنگام خرید بیمه می باشد که این موضوعی ایست که کشورهای پیشرو در عرصه بیمه به خوبی آن را اجرا کرده اند.
بر اساس این تحقیق، محصولات بیمه های عمومی (غیر زندگی) در بسیاری از کشورهای جهان شامل ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کانادا معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند. در این کشورها بیمه های زندگی شامل مالیات بر ارزش افزوده می باشند.
از طرفی دیگر، در کشورهای سنگاپور، مالزی، استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه های عمومی (غیر زندگی) اعمال می شود. در این کشورها بیمه های زندگی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
از نقطه نظر اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات خنثی در اقتصاد می باشد. خنثی بودن این نوع مالیات بدین معنا است که ماهیتا نباید بر عوامل تولیدی، سرمایه گذاری و اشتغال زا تاثیرات منفی بر جای بگذارد.
علاوه بر این، مالیات بر ارزش افزوده اثر منفی کمی بر تصمیم گیری های اقتصادی افراد و بنگاه های اقتصادی دارد. در واقع، هدف ار مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری از مصرف گرایی در جامعه است. دولت با وضع این نوع مالیات، از هر مصرف کننده به اندازه درصدی از مصرفش مالیات دریافت می کند.
خدمات مالی بستر ساز فعالیت های اقتصادی هر کشوری ایست. با توجه به این موضوع، عموما این نوع خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافنند؛ اما متاسفانه در ایران بیمه به عنوان یکی از خدمات مالی در سبد خدمات مالی کشور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست. پرداخت مالیات از سوی صنعت بیمه نه تنها نرخ پوشش‌های بیمه‌ای را برای مصرف کننده بالا می برد و هدف اصلی از برقرای مالیات بر ارزش افزوده را محقق نمی‌سازد، بلکه موجب کاهش تمایل در خرید بیمه نامه می‌شود که هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد، دولت و خانوارها از ناحیه ریسک‌های کنترل نشده موجود وارد می‌نماید.
پرداخت مالیات از سوی صنعت بیمه و اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر روی حق‌ بیمه‌ها موجب بالارفتن هزینه در بخش‌های تولیدی شده و ضمن افزایش تورم، مانع از رونق سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد و هدف از دریافت مالیات بر ارزش افزوده که همان رونق تولید و سرمایه‌گذاری است نیز تحقق پیدا نمی‌کند.

VAT: Value Added Tax*

دیدگاهتان را بنویسید